Ziemia Żywiecka 2019-09-16

Bądź na bieżąco


reklama

RenoPuren Zatoki - decyzja UOKiK

2017-11-28 05:00:00 Biuro prasowe UOKiK 955


Suplementy diety były prezentowane tak, aby sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze. Na producenta - Aflofarm Farmacja Polska - prezes UOKiK nałożył karę prawie 26 mln zł.

foto: arch. SN

Postępowanie przeciwko Aflofarm Farmacja Polska w Pabianicach zostało wszczęte na początku kwietnia 2016 r. Wątpliwości wzbudziły reklamy suplementów diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, które były rozpowszechniane w telewizji i internecie w 2015 i 2016 r.

Suplementy diety nie leczą ani nie zapobiegają chorobom - są środkami spożywczymi, czyli żywnością. Zdaniem urzędu, suplementy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior były prezentowane tak, aby sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze. Działo się tak za sprawą fabuły (np. w reklamach RenoPuren Zatoki Hot występowała aktorka, której dolegliwości związane z zatokami ustąpiły po spożyciu suplementu diety), scenografii (sugerującej, że bohaterka reklamy jest lekarzem), scenariusza reklamy (można było usłyszeć m.in. „Nie odwołujemy wizyt? – Nie, zatoki już w porządku, mam RenoPuren”, pojawiały się napisy „oczyszcza zatoki”, „podnosi odporność”, „zdrowe zatoki na długo”).

Na zlecenie UOKiK, TNS sprawdził, jak widzowie odbierali kwestionowane reklamy. Wyniki badań potwierdzają zarzuty postawione przez urząd, znaczna część badanych konsumentów myśli, że produkty te mają właściwości lecznicze. Widzowie postrzegają te suplementy diety jako produkty, które są skuteczne w przypadku dolegliwości związanych z zatokami – Badania potwierdziły, że konsumenci, oglądający reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, byli wprowadzani w błąd. Myśleli, że reklamowane produkty mają właściwości lecznicze. A suplementy diety są żywnością. Nie leczą – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Konsumenci nie potrafią odróżnić suplementu diety od leku, dlatego reklama musi rzetelnie informować o właściwościach produktu. Lek jest w świadomości odbiorców bardziej atrakcyjny od suplementu. Ponadto pod wpływem błędnych informacji rodzice mogli kupić dzieciom, które mają chore zatoki, RenoPuren Zatoki Junior, zamiast pójść do lekarza – dodaje Niechciał.

Kara za wprowadzanie konsumentów w błąd wyniosła prawie 26 mln zł (25 809 824 zł). Spółka zmieniła kwestionowane przez UOKiK reklamy. Ponadto, Aflofarm Farmacja Polska została zobowiązana do publikacji na własny koszt oświadczeń o tym, że wprowadzała w błąd. Pojawią się w telewizji Polsat, TVP 1 na Youtube, gdy decyzja będzie prawomocna. Przedsiębiorca odwołał się do sądu. W toku pozostaje jeszcze postępowanie przeciwko Aflofarm Farmacja Polska, które dotyczy suplementu diety Magmisie.


Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: zywiec.super-nowa.pl


reklama

    Wyszukaj w SN

    Ostatnio dodane


    Rychwałd - zamknięcie odcinka drogi
    2019-09-16

    Rychwałd - zamknięcie odcinka drogi

    Już jutro w godzinach od 8.00 do 15.00 nastąpi zamknięcie ruchu odcinka DP 1412 S ul. Besk...

    Nabór do służby
    2019-09-16

    Nabór do służby

    Komendant Powiatowy PSP w Żywcu ogłasza postępowanie kwalifikacyjne

    Zapadł ważny wyrok dla posiadaczy kredytów konsumenckich
    2019-09-15

    Zapadł ważny wyrok dla posiadaczy kredytów konsumenckich

    Gdy wcześniej spłacimy pożyczkę, bank musi nam oddać wszystkie jej koszty proporcjonalnie ...

      Popularne Artykuły


      Na Żywiecczyźnie powstanie 1500 nowych miejsc pracy
      2019-09-14

      Na Żywiecczyźnie powstanie 1500 nowych miejsc pracy

      Po trzech latach ciężkiej pracy i długich negocjacjach uruchomiony zostanie nowy teren inw...

      Dwóch policjantów oraz strażak uratowali 43-latka
      2019-09-11

      Dwóch policjantów oraz strażak uratowali 43-latka

      Sytuacja była bardzo dramatyczna bowiem mężczyzna stał na moście i groził popełnieniem sam...

      Fałszywe sms-y! Żywiecka Policja ostrzega!
      2019-09-10

      Fałszywe sms-y! Żywiecka Policja ostrzega!

      W ubiegłym miesiącu dwie kobiety otrzymały SMS-y od nadawcy, który podszywał się pod komor...

      Żywiec Super-Nowa

      ul. Młyńska 69/3, 43-300 Bielsko-Biała

      : 784 669 877

      :

      : zywiec@super-nowa.pl


        SN - INFORMACJE BIELSKO