Ziemia Żywiecka 2019-06-19

Bądź na bieżąco


reklama

RenoPuren Zatoki - decyzja UOKiK

2017-11-28 05:00:00 Biuro prasowe UOKiK 925


Suplementy diety były prezentowane tak, aby sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze. Na producenta - Aflofarm Farmacja Polska - prezes UOKiK nałożył karę prawie 26 mln zł.

foto: arch. SN

Postępowanie przeciwko Aflofarm Farmacja Polska w Pabianicach zostało wszczęte na początku kwietnia 2016 r. Wątpliwości wzbudziły reklamy suplementów diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, które były rozpowszechniane w telewizji i internecie w 2015 i 2016 r.

Suplementy diety nie leczą ani nie zapobiegają chorobom - są środkami spożywczymi, czyli żywnością. Zdaniem urzędu, suplementy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior były prezentowane tak, aby sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze. Działo się tak za sprawą fabuły (np. w reklamach RenoPuren Zatoki Hot występowała aktorka, której dolegliwości związane z zatokami ustąpiły po spożyciu suplementu diety), scenografii (sugerującej, że bohaterka reklamy jest lekarzem), scenariusza reklamy (można było usłyszeć m.in. „Nie odwołujemy wizyt? – Nie, zatoki już w porządku, mam RenoPuren”, pojawiały się napisy „oczyszcza zatoki”, „podnosi odporność”, „zdrowe zatoki na długo”).

Na zlecenie UOKiK, TNS sprawdził, jak widzowie odbierali kwestionowane reklamy. Wyniki badań potwierdzają zarzuty postawione przez urząd, znaczna część badanych konsumentów myśli, że produkty te mają właściwości lecznicze. Widzowie postrzegają te suplementy diety jako produkty, które są skuteczne w przypadku dolegliwości związanych z zatokami – Badania potwierdziły, że konsumenci, oglądający reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, byli wprowadzani w błąd. Myśleli, że reklamowane produkty mają właściwości lecznicze. A suplementy diety są żywnością. Nie leczą – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Konsumenci nie potrafią odróżnić suplementu diety od leku, dlatego reklama musi rzetelnie informować o właściwościach produktu. Lek jest w świadomości odbiorców bardziej atrakcyjny od suplementu. Ponadto pod wpływem błędnych informacji rodzice mogli kupić dzieciom, które mają chore zatoki, RenoPuren Zatoki Junior, zamiast pójść do lekarza – dodaje Niechciał.

Kara za wprowadzanie konsumentów w błąd wyniosła prawie 26 mln zł (25 809 824 zł). Spółka zmieniła kwestionowane przez UOKiK reklamy. Ponadto, Aflofarm Farmacja Polska została zobowiązana do publikacji na własny koszt oświadczeń o tym, że wprowadzała w błąd. Pojawią się w telewizji Polsat, TVP 1 na Youtube, gdy decyzja będzie prawomocna. Przedsiębiorca odwołał się do sądu. W toku pozostaje jeszcze postępowanie przeciwko Aflofarm Farmacja Polska, które dotyczy suplementu diety Magmisie.


Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: zywiec.super-nowa.pl


reklama

    Wyszukaj w SN

    Ostatnio dodane


    Synoptycy zapowiadają burze z gradem
    2019-06-19

    Synoptycy zapowiadają burze z gradem

    IMGW wydało ostrzeżenie meteorologiczne dla Powiatu Żywieckiego

    W miejscu zburzonej synagogi odsłonięto tablicę upamiętniającą miejscową społeczność żydowską
    2019-06-19

    W miejscu zburzonej synagogi odsłonięto tablicę upamiętniającą miejscową społeczność żydowską

    Milówka: w miejscu przedwojennej synagogi odsłonięto tablicę ku pamięci społeczności żydow...

    Przypominali o szkodliwości dopalaczy
    2019-06-18

    Przypominali o szkodliwości dopalaczy

    Policjanci i pracownicy sanepidu o szkodliwości dopalaczy

      Popularne Artykuły


      Sto lat młodej parze
      2019-06-15

      Sto lat młodej parze

      Młodej parze życzymy wszystkiego najlepszego na nowej drodze życia!

      Trwa pościg policyjny
      2019-06-14

      Trwa pościg policyjny

      Zostały staranowane radiowozy. Trwa pościg policyjny

      Sprawa się wyjaśniła. Żadnego porwania nie było
      2019-06-15

      Sprawa się wyjaśniła. Żadnego porwania nie było

      Policjanci ścigali sprawcę porwania. Obława okazała się pomyłką

      Żywiec Super-Nowa

      ul. Batorego 4, 43-300 Bielsko-Biała

      : 784 669 877

      :

      : zywiec@super-nowa.pl


        SN - INFORMACJE BIELSKO